En logotyp är ofta något som förknippas med ett specifikt varumärke. Tänker man på de allra största företagen idag, så får man ofta upp en bild av hur deras logga ser ut. Om du funderar på att skaffa en logotyp för ditt företag, tänk på att den ska representera dig, ditt företag och företagets hela verksamhet. En logotyp ska kunna visa ditt företags själ så att säga. Ofta kan en logotyp företag vara ett unikt typsnitt med företagets namn eller en viss symbol eller bild. Ibland båda.
Man kan säga att din logotyp är ditt företag. Du bör lägga in företagets värderingar och grunder i din logga. Det finns idag många sätt att göra en logga på och det finns bra och det finns dåliga logotyper. En bra logotyp är enkel och lätt att uppfatta och känna igen. Den är unik så väl som att den är genomtänkt. Den ska även säga något om ditt företags verksamhet. En bra logga bör inte har fler än 2-3 färger och den bör även fungera väl i svartvitt. En bra logotyp ska kunna fungera väl på olika saker. Den ska kunna presenteras i både stora och små format utan att det blir sämre kvalitet.
Det är bra att även ta fram en grafisk profil, så att du kan applicera logotypen på företagets korrespondensmaterial. Det så att du kan ha din logga på allt från visitkort, brevpapper, korrespondenskort, kuvert, fakturor, annonser, broschyrer och andra trycksaker.